Nástřiky kovů
Téměř jakýkoliv kov nebo slitinu v podobě drátu nebo prášku, je možné žárově nastříkat a vytvořit tak funkční vrstvu.
Mikročástice natavené do plasticky tekoucího stavu jsou nastřikovány na základní materiál a vytváří lamelární strukturu s velmi jemnou porezitou. Ta je pak vhodná pro zachycení olejového filmu u kluzných uložení.
Nejpoužívanější materiály a jejich vlastnosti
-
- Al, Zn, Al-Mg – vrstvy odolné korozi, nádrže, výfuková potrubí
-
- Cu, Cu Sn, Cu-Al – velmi těsné vrstvy s nízkou porezitou a vysokou tlakovou zatížitelností, kluzná uložení, oprava bronzových součástí…
-
- Sn-Sb-Cu – ložiskový kov na bázi cínu, velmi snadno opracovatelný, vhodný pro vysoké statické i dynamické zatížení i při nízkém mazání
-
- Ni-slitiny – podkladové vrstvy, vykazují vysokou přilnavost a odolnost vůči korozi a opalu
-
- Cr-oceli – nejpoužívanější materiály, uplatňované především pro renovace, (nejčastěji povrch hřídelí v místě uložení ložisek, a to jak valivých tak i kluzných) tvrdost 400-600 HV, odolávají tlaku, otěru a korozi
-
- Mo – vrstvy s vysokou přilnavostí a soudržností, velmi dobré kluzné vlastnosti, vysoká tvrdost 750 - 850 HV
Oprava hřídele v místě uložení
Oprava pístních tyčí – nástřik CrNiMg (ocel)
ozubeného kola – nástřik Cr (oceli)
Vodící písty – povlak – ložiskový kov SnSb
axiální kluzné ložisko – nástřik CuAl8
Oprava vodícího válce – nástřik vnitřního průměru CuAlMn